28 February, 2008

Sprak...

Andrade just spraket till svenska. Hjalp va konstigt det kandes for ett tag...kande inte igen hur februari stavades! Det ar ju lojligt! Jag har ju bott i Sverige storsta delen av mitt liv och last och skrivit utan problem, (tvartom!) och har massor av svenska kompisar har och skriver sjalv pa svenska... Men kanske for att det ar mitt i natten, kanske for att jag inte varit i Sverige pa over tva ar (har ar ju svengelska accepterat) men faktiskt, ibland kanns svenska valdigt frammande och engelska mer bekvamt. Aven om jag helt klart aldrig kan mata mina sprakkunskaper i engelska med svenska. Kan inte uttrycka mig lika klart pa engelska, inte utan accent och inte alls lika akademiskt som jag skulle kunna pa svenska. Mitt ordforrad ar valdigt fattigt pa engelska. Men anda...det ar spraket jag pratar nar jag vaknar, pa vagen till skolan, pa klasser, nar jag handlar mat, i alla officiella sammanhang, nar jag ar trott, det jag hor pa tv och film osv. Sa det blir ju spraket jag borjat tanka pa, pratar for mig sjalv pa (ja jag gor det ibland he he), drommer pa. Det spraket som kommer automatiskt.

Ah jag onskar jag kunde forvirra och utmana min hjarna annu mer, jag langtar efter att ta upp spanskan igen!!


Later, ...ehum, jag menar senare: Och faktiskt...jag har ju faktiskt kritiserat och hjalpt utbildade amerikaner (born and raised med engelska som enda sprak) med officiella papper, formuleringar grammatik och stavning.... (men kanske sager det mer om det har landet an om mina engelskakunskaper...??)
Fast vad jag vill ha sagt med det har tillagget ar att jag kanske maste borja acceptera engelskan som MITT sprak och inte bara som "det dar andra spraket" langre...?

No comments: