04 March, 2008

Jämställdhet

Igår läste jag en artikel på Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1913704.ab) om att kvinnor också borde tvingas att mönstra.

Och är det inte så typiskt??
Lika lön, lika rättigheter, uppsatta positioner i samhället nej varför bry sig om jämställdhet där det gynnar kvinnan, nej nu ska vi börja med jämställdhet där det skadar oss!!

Visst, jag tycker väl inte egentligen att det skall göras någon skillnad när det gäller värnplikten heller, i en perfekt värld där allt annat är jämlikt, men jag tycker ändå att det är som att använda våra egna vapen mot oss. När allt annat i samhället fungerar som det ska kan vi börja se över sådana här regler. Men det här är nästan som ett hån, innan vi uppnått de självklara rättigheterna så får vi i ansiktet, jaha ni vill ha jämställdhet tjejer, här får ni! Mönstringen är ett, jag repeterar ETT, område där vi har fördel, männen har flera hundra, och därför skulle det vara "jämställdhet" att ändra på den lag som gynnar kvinnor?
Jag tycker inte ens att det borde vara obligatoriskt för män, ändra den delen av lagen istället för att dessutom tvinga kvinnor.

Jag kanske är onödigt hård nu men jag tycker vi måste börja med jämställdhet där det gynnar oss, för det är vad problematiken handlar om: att vi inte har lika rättigheter som män, och att tvingas att göra lumpen är ingen rättighet.
Det är där vi måste börja, med rättigheterna!

Upp till kamp, kvinnor! Och män, ni måste ta erat ansvar!

1 comment:

Anonymous said...

En smula off topic kanske, men Inga-Lina Lindqvist skriver en intressant artikel i Aftonbladet om svenska kvinnors situation.